SAHABAT...

Jika dikaitkan dengan kita ini, sahabat yang diertikan itu adalah teman yang memberi manfaat kepada kita, selalu sokong perilaku baik kita dan menghalang perilaku buruk kita, itulah sahabat!

Follow me also at twitter, ok! ^_^
https://twitter.com/AARalfarouq

Pesanan: Jangan menyalah tafsirkan blog ini, blog ini sebagai satu medium yang boleh mengeratkan balik hubungan SAHABAT HANDAI kami. Kalau tak paham, sila post'kan COMMENTS anda.



Published by: Amir Asyraf Ramli al-Farouq

Friday, March 23, 2012

Memori pahit di kala DUA EXAM mendatangi

Sungguh sedih hati ini bila meegenangkan memori kita bersama, sahabat. Jasa dan nasihatmu akan kami ingat sama-sama dan kami tak kan putus mendoakan kami. Sahabat, apa khabar kamu di sana?amankah kamu di sana?Perlukah kami turut serta bersama kalian bagi menemanimu?

Sahabat, kami rindukan kamu, tapi apa kan daya, kami tak mampu mengulangi sejarah dan kenangan kita bersama. Kami ingat lagi nasihat-nasihat dan kata-kata hikmah kalian. Paling menyedihkan apabila kalian meninggalkan kami tanpa memberi ucapan yang terakhir dan tanda-tanda. Sahabat, adakah kalian dah jemu bersama kami? Adakah kalian dah tak mahu bersua bersama kami?

Peristiwa EXAM yang pertama...
PMR...Di kala exam mendatangi kami, memberi salam kat kami, memberi kata laluan yang mudah untuk kami menduduki exam PMR 2007. Arwah Faiz, tetap segar di ingatan. "Bayor kaaaaan.....", "aku nak jadi baik doh....", "Amir, gane ea, mak ayah aku mai lewat sket kot...(time temumesra cikgu-ibubapa sebelum exam PMR)"....Kawan, adakah akmu dah tak nak menemani aku dalam dakapan mesramu? Adakah akmu dah lupakan kami? Ataupun kamu dah rancang untuk meninggalkan kami? TIDAK...

Ini semua kehendak Allah, Amir. Ini ujian untuk kalian sebelum tempuhi exam PMR. Inilah testnya, Allah nak uji kalian akan respon kalian terhadap aku di sini. Allah berhak mengambil aku dari dakapan mesra kalian.

Teringat lagi aku tika aku di rumah nenek aku di Kg Surau Panjang, kedengaran ambulans. Pada saat itu aku teringin sangat-sangat nak tahu sape yang accident tuh. Tapi takdir tak menyebelahi aku, hajat aku tuk melihat detik-detik pahit itu tak kesampaian. Motorsikal 135LC dipandunya remuk hancur tak nampak rupa lagi dah. Patah handle motorsikal tu, sungguh mengerikan aku. Sehingga ku trauma buat beberapa hari tuk menunggang motor.
Kawan, maafkan aku, aku tak sempat nak menyembahyangkan jenazahmu. Aku pada waktu itu kesuntukan masa dan confuse dengan jadual pengebumianmu. sungguh takdir tak menyebelahi kita berdua. Kawan, terima kasih kerana menungguku buat kali terakhir, terima kasih atas senyuman wajah jenazahmu. Usiamu pada tika tu baru beberapa tahun (kalau diikotkan pertimbangan menanggung pahala dan dosa). Aku di sini tak lepas-lepas hadiahkan bacaan Yaasin kepadamu di malam harinya dan tak lepas-lepas jua bacaan al-Quran di bibirku ini tika waktu Maghrib menjelma. Kawan, akanku ingat kamu dalam doaku.

Peristiwa berikutnya...
SPM 2009, satu lagi detik yang mnyedihkan. Allah Maha segala-galanya, yang mampu menarik balik apa yang kita pinjam dariNya, mampu mengangkat seseorang dari baringan. Allah, Tuhan kami.
Pagi-pagi hari lagi (hari persekolahan) kami dikejutkan dengan berita yang amat menyedihkan, kematian Arwah Izzudin. Kami lantas bergegas ke rumah beliau untuk ziarahi keluarga beliau. Wajahmu pada tika itu kenampakan tetap senyum, tak ubah dari tika kamu di masa yang normal (hidup). Dari situ Allah dah tunjukkan kamu laah yang Dia sayang, mengambil nyawamu tika usia setahun jagung (usia pertimbangan tanggung dosa dan pahala sendiri-sendiri). Kamu seorang yang periang, seorang yang melucukan, ensem, tampan, pandai amek hati kitorang tika bersama dulu. Tapi itu semua dah menjadi sejarah. Kehilanganmu makin ketara kenampakan kehilangan seamangat kami sebagai calon SPM 2009. Kami terus diam sepanjang hari berikutnya.

Hijjaz- kau Sahabat kau Teman

Telah tiba saat waktu kau tinggalkan kami,
Kerana takdir yang Maha Esa telah menetapkan,
Sedih rasanya hati ini bila mengenangkan,
Kau sahabatku kau teman sejati.

Tulus ikhlasmu luhur budimu,
Bagai tiada pengganti,
Senyum tawar juga katamu menghiburkan kami,
Memori indah kita bersama terus bersemadi,
Kau sahabtku kau teman sejati.

Sudah ditakdir kau pergi dulu,
Di saat kau masih diperlukan,
Tuhan lebih menyayangi dirimu,
Kupasrah di atas kehendak yang Esa

Ya Allah,
Tempatknnya di tempat yang mulia,
Tempat yang Dikau janjikan nikmat untuk hambamu,
Sahabatku,
Akan kuteruskan perjuangan ini
Walau kutahu kau tiada di sisi.

Perjuangan kita masih jauh beribu batu,
Selagi roh di jasad hidup diteruskan,
Sedih rasanya hati ini mengenangkan dikau,
Bagaikan semalam kau bersam kami.

moga amanlah dan bahagia dikau di sana,
Setangkai doa juga fatihah terus kukirimkan,
Moga di sana kau di sana bersama para solihin
Kau sahabtku kau teman sejati

No comments:

Post a Comment