SAHABAT...

Jika dikaitkan dengan kita ini, sahabat yang diertikan itu adalah teman yang memberi manfaat kepada kita, selalu sokong perilaku baik kita dan menghalang perilaku buruk kita, itulah sahabat!

Follow me also at twitter, ok! ^_^
https://twitter.com/AARalfarouq

Pesanan: Jangan menyalah tafsirkan blog ini, blog ini sebagai satu medium yang boleh mengeratkan balik hubungan SAHABAT HANDAI kami. Kalau tak paham, sila post'kan COMMENTS anda.



Published by: Amir Asyraf Ramli al-Farouq

Thursday, November 22, 2012

Ya Allah…Aku berdosa [part 2: Gelora nafsu]



*Renungan berdasarkan apa yang diperhatikan dalam situasi hari ini*
Berdosa dengan mengikuti hasutan nafsu. Ditampar dengan gelora nafsu membuak-buak bukan sesuatu yang aneh dan kekadang berlaku. Dan begitu juga kebiasaannya tak mampu menendangnya kembali. Bukan fizikal diriku yang lemah, tetapi rohaniku. Adakah aku diciptakan untuk menjadi insan yang lemah rohani? Erm.. aku mengalah dengannya. Mengapa pula aku menjadi begitu? Bukankah aku lelaki dan juga mampu mematahkan semua itu? Iye, aku adalah lelaki. Nafsu adalah musuh yang tidak seharusnya dipersatukan dengan aku, walaubagaimanapun nafsu itulah diciptakan Allah untuk manusia. Kebijaksanaan manusialah yang mampu melawannya. Manusia yang rakus pada nafsu yang melampaui batas adalah manusia yang tak bijaksana dalam mengendalikan nafsunya itu.
Adakah nafsu itu kuat atau lemah berdasarkan jantina? Bukan. Ianya bergantung kepada kekuatan iman. Teringat pula ustaz/ustazah cerita dan ajarkan kepada kami (Waktu sekolah dulu-dulu). Mereka banyak ajarkan tentang konsep taqwa. Definisi mudah mereka ajar adalah takut kepada Allah. Perkataan ‘takut’ itulah kami hafal. Ingat taqwa, ingat ‘takut’. Secara panjang lebarnya, taqwa bererti takut kepada Allah dengan membuat apa yang disuruh-Nya dan meninggalkan apa yang ditegah-Nya. Jadi, apa kaitannya di sini, antara taqwa dan nafsu? Inilah yang menjadi titik mula seseorang untuk buat sesuatu perkara. Maknanya, seseorang akan mempunyai konflik diri yaitu taqwa vs nafsu. Taqwa itu kekuatan. Bagaikan ilmu persilatan (seni mempertahankan diri), yang kuat melawan segala apa yang berbahaya jika kita mempunyainya dan lemah jika kita tanpanya. Begitu juga dengan nafsu, jika kita tiada kekuatan (taqwa) dalam diri, maka kita hanya menuruti kehendaknya.
Adakah nafsu itu menandakan kita (manusia) itu lemah dan hina? Bukan. Nafsu itu tanda kemuliaan. Bukan nafsu itu kemuliaan tetapi penciptaan kita disertakan nafsu dalam diri itulah kekuatan. Sebab itulah manusia ini lebih elok ciptaannya berbanding malaikat, Jin, syaitan dan makhluk-makhluk lain. Memang ada orang cakap kalau baik kelakuan (perbuatan) seseorang itu, mereka akan cakap, ‘Baiknya kau, macam Malaikat’ dan kalau buruk perangainya, mereka akan cakap, ‘Jahatnya kau, macam syaitan’. Tetapi harus diingat, bukan Malaikat dan iblis itu sifatnya tetapi sifatnya adalah baik dan buruknya. Malaikat ialah makhluk Allah yang sentiasa taat akan perintah-Nya dan syaitan ialah makhluk Allah yang merosakkan anak Adam (manusia). Syaitan yang menjuruskan diri kita untuk ke arah gelora nafsu, lain pula Malaikat yang menjurus kita untuk kea rah taqwa (jika kita punyai ilmu dan akal fikiran yang waras).
Ya Allah, aku kembali. Gelora nafsu itu aku dapat patahkan dengan iman dan ilmu yang aku tuntut selama ini. Tetapi hanya dengan-Mu aku meminta kekuatan untuk melawan nafsu-nafsu jahat itu. Begitu juga dengan musuh, hanya kekuatan fizikal dan mental mampu melawan. Jika fizikalnya sahaja, ia tidak mencukupi. Tetapi jika kita hanya dengan mental kita hadapi musuh itu, ianya juga tidak mencukupi. Bahkan, harus kita ingat Allah sahaja yang dapat tentukan kita ini kuat ke tak. Oleh itu, kita harus memohon kekuatan daripada-Nya. Memanglah jika kita berdepan dengan gelora nafsu, kita rasakan kita ini kuat tetapi hakikat sebenar adalah ketika ‘sedang berdepan’ dengan nafsu itulah menentukan kita ini kuat atau tak. 

No comments:

Post a Comment