SAHABAT...

Jika dikaitkan dengan kita ini, sahabat yang diertikan itu adalah teman yang memberi manfaat kepada kita, selalu sokong perilaku baik kita dan menghalang perilaku buruk kita, itulah sahabat!

Follow me also at twitter, ok! ^_^
https://twitter.com/AARalfarouq

Pesanan: Jangan menyalah tafsirkan blog ini, blog ini sebagai satu medium yang boleh mengeratkan balik hubungan SAHABAT HANDAI kami. Kalau tak paham, sila post'kan COMMENTS anda.



Published by: Amir Asyraf Ramli al-Farouq

Thursday, November 22, 2012

Seandainya Engkau mengampuni


Ya Allah, apa erti hidup aku ini sedang aku berlaku dosa pada-Mu.
Ya Allah, apa erti mati aku nanti sedang aku tak bersedia untuknya.
Ampunkanlah dosaku...

Itulah antara rinthan dari seorang hamba dan mungkin juga dari kalangan kita. Sebetulnya, tiada rintihan melainkan buat. Tetapi post ini membicarakan tentang bagaimana penyesalan yang kita biasa ungkit-ungkitkan di hadapan Allah, khususnya tika Tahajjud pada Sang Pencipta yang Maha Agung. Sungguh hina kita di hadapan Allah, sedang Allah seronok (suka) mendengar rintihan (doa) dari hamba-Nya. Oleh sebab itulah Allah SWT tidak sewenang-wenangnya turunkan pertolongan (dan juga memakbulkan doa seseorang hamba itu), hanyalah kerana Allah rindukan rintihan tersebut. Allah suka. Marilah kita sama-sama bayangkan bagaimana sekiranya Allah terus (directly; bayar cash) mengganjarkan (memakbulkan) doa seseorang hamba, tambah pula hamba itu dari kalangan kita ni yang mana apabila diberi nikmat dan pertolongan, terus saja lupa pada waktu selepasnya itu. Ingat, Allah tidak  ciptakan sesuatu perkara melainkan bersebab (ada hikmahnya). Jom kita fikir pasal makhluk Allah yang kecil ini:
Kerengga yang kecil sebegini mampu ikut segala ketetapan Allah, mengapa tidak kita?

Kerengga. Makhluk yang kecil lagi dhaif fizikal tubuh badannya, tetapi adakah mereka ini sentiasa merungut kepada Allah. Mereka hanya hidup atas kehendak yang Allah berikan kepada mereka. Mereka pasrah dengan apa Allah berikan. 'Aku Hanya Seekor Serangga'. Iye, tajuk inilah yang hangat meniti bibir ke bibir masyarakat suatu ketika dahulu. Tetapi berfikirkah kita akan apa maksud tersirat di sebalik tajuk tersebut. Untuk pengetahuan anda, tajuk tersebut dari segi islamiknya adalah membawa maksud dengan penciptaan mereka dengan tubuh badan yang kecil tetapi mampu mengikut ketentuan Allah. Maka, sebagai pemakmur bumi Allah ini, sahutlah seruan Allah SWT untuk sama-sama kita insafi tentang bagaimana untuk sentiasa taat kepada Allah. Memang kitalah (manusia) adalah sebaik-baik ciptaan, kerana diciptakan dengan dua perkara, yaitu apa yang ada pada malaikat dan juga apa yang ada pada Syaitan; sifat yang baik dan nafsu. Subhanallah, Maha Suci Allah SWT, ciptaan-Nya terhadap kita semua penuh dengan keunikan dan hikmahnya. Lihat pula pada foto di bawah ini:

Jantung sebenar manusia- Hasil ujikaji eksperimen kami
 (Biomedical students of IIUM)

Otak sebenar manusia
Inilah antara ujikaji kami tentang apa yang kami pelajari sepanjang pengajian kami. Ini baru sem 1 tahun pertama, apakah lagi keunikan dan kehebatan ciptaan Allah terhadap makhluknya. Sudah tentu banyak! Allahuakbar, Allah Maha Besar.

Kesimpulannya, sentiasalah kita bertaubat kepada Allah selagimana Malaikat tak tarik lagi nyawa kita sampai ke tengkak (pangkalnya) [Ini merupakan terjemahan daripada Hadis Rasulullah SAW]

No comments:

Post a Comment