SAHABAT...

Jika dikaitkan dengan kita ini, sahabat yang diertikan itu adalah teman yang memberi manfaat kepada kita, selalu sokong perilaku baik kita dan menghalang perilaku buruk kita, itulah sahabat!

Follow me also at twitter, ok! ^_^
https://twitter.com/AARalfarouq

Pesanan: Jangan menyalah tafsirkan blog ini, blog ini sebagai satu medium yang boleh mengeratkan balik hubungan SAHABAT HANDAI kami. Kalau tak paham, sila post'kan COMMENTS anda.



Published by: Amir Asyraf Ramli al-Farouq

Friday, September 28, 2012

Cara nak tau kita ni dah melampaui dalam perbelanjaan atau tak

Membazir? Yes. Itulah kebiasaan yang kita lakukan. Tetapi hati dan mulut selalu j menjawab, 'Tak membazir, just beli apa yang patot', 'beli yang kita nak, apa salahnya', 'beli sekadar keperluan...' n etc. Tahukah kita apa maksudnya KEPERLUAN dan NAK? Beza sungguh dua2 perkataan ni tapi bagi kita dua2 nih sama j kan? Tu lah, lain kali bukak dictionary..hehe *gurau
 Ok, KEPERLUAN means that barang yang kita berbelanja hanya sekadar mencukupi apa yang yana tak cukup. Perlu diingatkan, KEPERLUAN bukannya NAK ataupun KEHENDAK. Jadi, apa pulak maknanya KEHENDAK? KEHENDAK bermaksud apa yang kita nak. Kadang-kadang apa yang kita nak adalah berpatutan dengan apa yang sepatutnya; kuantiti. Kadang-kadang juga tak berpatutan, ikut nafsu. Jadi, cara yang berkesan untuk kita tahu sama ada kita ni dalam situasi yang mana, kita ukurlah apa kesannya bila kita belinya. Kalau lepas berbelanja, rasa ,menyesal dengan jumlah ataupun kuantiti yang diambil (yang banyak), maka itulah perasaan yang mengatakan 'Itulah membazir'. Lagi satu, jika kita berasakan selepas kita berbelanja sesuatu barang tu, tak ada gunanya. At last, kita buang. Membazirnya, kan? Tak fikirkah kita sebelum kita berbelanja. Perlu diingatkan juga tips ini bukan untuk kita rasa menyesal bila dah berbelanja, tapi back to before the event (berbelanja). Maksudnya, sebelum kita berbelanja, fikirlah secukup-cukupnya tentang kegunaan dan keutamaannya. Perlukah? Tanyalah hati (yakni Iman). InsyaALLAH, selamat =)  

No comments:

Post a Comment